Willemijn Scheeren
Mijn hart ligt bij het helpen van mensen en organisaties bij het zien en creëren van nieuwe mogelijkheden bij allerlei vraagstukken die zich aandienen en om verandering vragen. Ingegeven door mijn achtergrond als voormalig kleuterleidster, adjunct-directeur en directeur in het basisonderwijs, ben ik veelal werkzaam in het onderwijs. 
Ook word ik ingezet in andere type organisaties, daar waar het coaching, communicatieontwikkeling, systeemdenken, het concept werkplezier en trainingsacteren betreft. 

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg..

Verbindende Communicatie

Empathie stelt ons in staat om, vanuit verbinding, de ander eerlijk aan te spreken.


Ik heb het gelijk in de praktijk gebracht al vind ik het spannend. Er viel een last van mijn schouders.Er kwam zelfs wederzijds begrip.



verbindende Communicatie:

eerlijk, helder en empathisch, naar jezelf en de ander.

  • effectieve communicatie 
  • meer inzicht in eigen gedrag en het gedrag van de ander
  • meer openheid
  • meer begrip en bereidheid
  • minder weerstand
  • betere (werk-) relaties
  • meer betrokkenheid & verbondenheid
  • meer werkplezier
  • makkelijker feedback geven & ontvangen
  • minder oordelen en veroordelen van jezelf en de ander


  • communicatie in het algemeen, op individueel - en op                         teamniveau
  • samenwerken 
  • het gesprek in het kader van functioneren en ontwikkelen
  • het geven en ontvangen van feedback
  • zelfonderzoek gericht op eigen gedrag en onderliggende behoeftes 
  • assertiviteit
  • omgaan met weerstand
  • voeren van lastige gesprekken
  • grenzen aangeven
  • ...................

praktisch toepasbaar concept  gebaseerd op twee belangrijke basisprocessen:


zelfempathie:

het bij jezelf onderzoeken van wat er speelt en wat je nodig hebt


verbindende eerlijkheid:

de ander respectvol aanspreken en duidelijk maken wat je graag zou hebben dat de ander voor je doet vanuit je eigen gevoelens en behoeften

empathisch luisteren: bewust luisteren naar wat er bij de ander leeft en wat hij / zij nodig heeft.


om verbindende communicatie in de praktijk te brengen worden bij beide processen de vier elementen doorlopen:

  1. waarneming: waarbij een onderscheid wordt  gemaakt tussen datgene wat je         concreet waarneemt en je interpretaties/ oordelen die je daaraan koppelt
  2. gevoelens: bewust ervaren van wat je hierbij voelt om van hieruit de link te             leggen met je behoeften
  3. behoeften: bewust worden van wat je nodig hebt, voor jou belangrijk is en               staan los van de ander, zijn voor jou altijd belangrijk. 
  4. verzoeken ( in tegenstelling tot eisen): kiezen voor een concrete oplossing in de     lijn van je behoeften. Dit kan een verzoek zijn aan jezelf en aan een ander:                 concreet en realistisch. 

Het gaat hierbij om het bewust ervaren van de elementen, niet om de techniek. De techniek is het praktisch hulpmiddel om Verbindende Communicatie in de praktijk te brengen.


Geweldloze Communicatie van Marshall B.Rosenberg (1934), klinisch psycholoog en grondlegger van het gedachtegoed. 

Share by: