Willemijn Scheeren
Mijn hart ligt bij het helpen van mensen en organisaties bij het zien en creëren van nieuwe mogelijkheden bij allerlei vraagstukken die zich aandienen en om verandering vragen. Ingegeven door mijn achtergrond als voormalig kleuterleidster, adjunct-directeur en directeur in het basisonderwijs, ben ik veelal werkzaam in het onderwijs. 
Ook word ik ingezet in andere type organisaties, daar waar het coaching, communicatieontwikkeling, systeemdenken, het concept werkplezier en trainingsacteren betreft. 

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg..

vertrouwenspersoon

                     -extern-

Omdat iedereen recht heeft op een veilige, prettige werkomgeving.


 Ik durfde dat wat me gebeurd was echt niet te vertellen aan mijn leidinggevende. Fijn dat ik hierbij op een                             ' buitenstaander' terug kon                   vallen die me hielp een en ander toch                 bespreekbaar te maken.... opgelucht!



Als  externe vertrouwenspersoon draag ik bij aan een open, prettig en veilig werkklimaat voor iedereen.  Zo help ik organisaties om ongewenst gedrag te voorkomen, dan wel een ontstane onveilige situatie te herstellen.

 

Voorbeelden van ongewenst gedrag  waarmee het gevoel van veiligheid in het geding komt: 




Ongewenste omgangsvormen:

  • (seksuele) intimidatie
  • discriminatie
  • pesten
  • agressie + geweld

Schending van integriteit:

  • diefstal
  • fraude
  • corruptie
  • machtsmisbruik
  • belangenverstrengeling 

Als vertrouwenspersoon ben ik het aanspreekpunt voor medewerkers  die ergens mee zitten, ongewenst gedrag hebben ervaren dan wel waargenomen en dit vertrouwelijk willen bespreken  om tot een voor hen goede oplossing te komen.


Wat ik kan betekenen voor de medewerkers en het management:

  • een luisterend oor voor de medewerker die ergens mee zit;
  • begeleiding en ondersteuning van  de medewerker  wanneer men zich                       niet veilig voelt om zelf het ongewenste  gedrag  bespreekbaar te maken;
  •  aanreiken  van  mogelijke vervolgacties, inclusief voor- en nadelen, die de                 medewerker kan nemen.  Eventueel doorverwijzen;                                                           De medewerker heeft  altijd de regie en maakt zelf de keuzes ten aanzien van          mogelijke vervolgacties.                                                                                 
  • voorlichting  aan het management en medewerkers wat betreft mijn rol, wat           ik voor de organisatie en de medewerkers kan betekenen;
  • voorlichting, scholing, het verzorgen van trainingen en worskhops aan                         management, medewerkers en, wanneer aanwezig, de interne                                        vertrouwenspersonen; 
  • geven van advies aan het management -  en  meedenken over mogelijke                    maatregelen om ongewenst gedrag te voorkomen dan wel te doen afnemen. 


Wet- en regelgeving

 

 Iedere werkgever draagt zorg voor een veilige werkomgeving          ( ARBO wet artikel 3):

  • neemt maatregelen ter voorkoming of beperking van  psychosociale                         arbeidsbelasting. Hieronder wordt verstaan: (seksuele-) intimidate, agressie             en geweld, discriminatie, pesten en werkdruk;
  • geeft voorlichting aan de medewerkers over risico's P.S.A. en de maatregelen           (ARBO besluit 2.15);
  • inventariseert, evalueert risico's (RI&E) en realiseert op basis hiervan een                  verbeterplan gericht op het optimaliseren van arbeidsomstandigheden                      (ARBO artikel 5);
  •  heeft een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen;
  •  heeft een meldregeling die medewerkers toegang geeft tot een vertrouwelijke         adviseur. Dit is verplicht bij organisaties met meer dan 50 medewerkers                     (wet voor klokkenluiders).


Share by: